اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

فاطمه عبدلی/صحنه‌های رزم و شکار زیر آب می‌رود؟

فاطمه عبدلی | چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۱۰ ب.ظ

مجموعه سنگ نگاره‌های گلپایگان در 30 منطقه از این شهرستان باشکوه‌ترین صحنه‌های رزم و شکار را در دل خود جای داده است.


صحنه‌های رزم و شکار زیر آب می‌رود؟


مجموعه سنگ نگاره‌های گلپایگان در 30 منطقه از این شهرستان باشکوه‌ترین صحنه‌های رزم و شکار را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گلپایگان، در منطقه‌ای که سرچشمه رود انار بار است قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن بشری یافت شده است.

سنگ نگاره‌ها در اصل مادر تاریخ ، هنر، زبان، خط، فرهنگ و... است. آن زمان که خط و نگارشی وجود نداشته آدمی مجبور بوده شیوه زندگی خود را از طریق نقش و نگاره‌ها به دیگران منتقل کند که خود سبب ایجاد سنگ نگاره‌های منحصر به فرد شده است.

مجموعه سنگ نگاره‌های گلپایگان در 30 منطقه از این شهرستان باشکوه‌ترین صحنه‌های رزم و شکار را در دل خود جای داده است. تنها در یکی از این 30 منطقه یعنی غرقاب، تاکنون بیش از ده هزار سنگ نگاره شناسایی شده است.

نبوغ بشر در ستاره شناسی در هزاره‌های کهن بر روی سنگ نگاره‌های گلپایگان به تصویر کشیده شده است، پیکره آسمانی خرچنگ (سرطان) از دیگر تصاویری است که بر روی صخره‌های این منطقه به یادگار مانده و نشان از تبحر مردمان کهن گلپایگان در علم نجوم دارد و به نظر می‌رسد این سنگ نگاره، قدیمی‌ترین سند مربوط به علم ستاره شناسی در ایران باشد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گلپایگان، بهشت سنگ نگاره‌های ایران

بیشترین نقوش بر جای مانده بر روی سنگ نگاره‌های گلپایگان نشان بز کوهی است که نماد آب، زایندگی و فراوانی است و ابعادی حدود 112 در 90 سانتی‌متر دارد.

سیر تکامی خط بر روی این سنگ نگاره‌ها بسیار جالب است و گویا تاکنون مجموعه نفیسی از خطوط تصویری،  هندسی، پهلوی ساسانی، عبری، عربی و فارسی را در آنها شناسایی کرده‌اند.

با تکیه بر شواهد مذکور، بزرگترین و کامل‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های ایران از جهت گستردگی، فراوانی، زیبایی نقوش، تنوع دوره‌های تاریخی، تنوع سبک حکاکی و موضوع در شهرستان گلپایگان واقع شده است.

قاتل سنگ نگاره های گلپایگان

در هرجایی از دنیا که نگاه کنیم سنگ نگاره‌ها را از زیر آب بیرون می‌آورند، اما در ایران با اجرای پروژه ملی انتقال آب از سر شاخه‌های دز به استان قم و آب گیری سد کوچری سنگ‌نگاره‌ها را زیر آب می‌فرستند.
درصورتی که قبل از اجرای طرح برای انتقال سنگ نگاره‌های این منطقه اقدامی نشود درآینده‌ای نزدیک به زیر آب خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، طی سفر اخیر هیئت دولت به استان اصفهان و به دنبال آن حضور وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در شهرستان گلپایگان، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در نامه خود به وزیر نیرو خواستار پیگیری نجات بخش و انتقال سنگ نگاره‌های کوچری شد که در قسمتی از آن آمده است:"به دلیل کمبود اعتبار و عدم اختصاص اعتبار لازم جهت انتقال سنگ نگاره‌ها و همچنین گمانی زنی باستان شناسی تاکنون میسر نگردیده است. لذا مقتضی است نسبت به تخصیص اعتبار لازم جهت این پروژه دستورات لازم را مبذول فرمایید."

سالانه هزاران علاقه‌مند طبیعت، تاریخ و تمدن از سنگ نگاره‌های گلپایگان دیدن می‌کنند و اوج این بازدیدها تعطیلات نوروز است.

اکنون نیز با وجود اینکه هرچه به آبگیری سد جدید گلپایگان (کوچری) نزدیک می‌شویم نگرانی دوستداران میراث فرهنگی درخصوص سنگ نگاره‌های با ارزش قوت می‌گیرد، اما  چشم‌های سنگ نگاره‌های گلپایگان برای ورود گردشگران نوروزی گشوده شده و چشم به راه مسافران از راه دور و نزدیک هستند.

گزارش از: فاطمه عبدلی،خبرنگار ایسنا در گلپایگان

لینک خبردرایسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
mouse code

كد ماوس