اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

یک استراحت کبابی در گلپایگان

فاطمه عبدلی | يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ

گلپایگان شهری است با فرهنگ کهن که دراصل نامش، وردپاتکان (سرزمین گل ُسرخ) بوده‌است. اکنون نیز علاوه بر داشتن آثارهای تاریخی متعدد، کباب و ماست آن شهره عام و خاص است.

یک استراحت کبابی در گلپایگان

گلپایگان شهری است با فرهنگ کهن که دراصل نامش، وردپاتکان (سرزمین گل ُسرخ) بوده‌است. اکنون نیز علاوه بر داشتن آثارهای تاریخی متعدد، کباب و ماست آن شهره عام و خاص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گلپایگان، وقتی از جاده خمین به سوی گلپایگان حرکت می‌کنید در انتهای جاده شهری خرم و سرسبز توجه هر رهگذری را به این بهشت کوچک جلب می‌کند.

می گویند شهر گلپایگان را همای بنت کیانی ساخت و بعدها توسط دختر وی بازسازی شد و طی سالها نام‌هایی چون گلبادگان، گردبادگان، گردپادگان را به خود دیده است. روزگارانی این شهر بسیار آباد و پر رونق بود و وجود چندین کاروانسرا در گلپایگان نشانگر چنین واقعیتی است.

کاروانسرای " طور" یکی از چندکاروانسرایی است که از دوران شاه تهماسب همچنان در روستای "دُر" در محلی با آب و هوایی معتدل و خشک و در 40 کیلومتری جنوب شرقی گلپایاگان پابرجا مانده است.

به استناد سنگ نوشته‌های موجود در کاروانسرا که تاریخ 958 و 1090 هجری قمری را نشان می‌دهد، این کارونسرا در عهد سلطنت شاه تهماسب اول بنا شد و تعمیرات و تغییرات آن در سر در و نما در زمان شاه سلیمان صورت گرفته است.

این کاروانسرا که هرساله در ایام نوروز گردشگرانی را مجذوب خود می‌کند بنایی است که از تحولات دوران صفوی تا به امروز به جا مانده است گرچه تلفیق معماری دوران شاه طهماسب و معماری خاص سر در و نما در زمان شاه سلیمان درآن کاملا مشهود است.

این بنای تاریخی هم همچون سایر آثار تاریخی، از گزند بلاهای طبیعی روزگار در امان نمانده و بخشی از آن به همین دلیل تخریب شده است.

وقتی وارد این کاروانسرا می شوید حیاط مستطیل شکل آن به همراه سه ایوان به گونه‌ای خودنمایی می‌کند که خواسته یا ناخواسته ذهن هر بیننده‌ای را به خود درگیر می‌کند، ایوان شمالی آن تمام عمق بنا را در برگرفته و

پنج بخاری که این بنای وسیع را گرم می‌کرده، در دل خود جای داده است. در اطراف ایوان‌های کلاسیک، چهار حجره متقارن چیده شده است که هریک دارای مدخلی جداگانه‌اند. در دالان شترخوانها، اتاق قافله داران است تا زمانی که به این شهر پر رونق می‌رسیدند ساعاتی را استراحت کنند.

این کاروانسرا در مالکیت اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان گلپایگان است و تاکنون نیز اقدامی برای تعیین حریم و مرمت این بنا صورت نگرفته است.

کباب این غذای لذیذ ایرانی سالیان سال است که بهترین طبخ آن در دستان گلپایگانی‌هاست، نه تنها گردشگران نوروزی این شهرستان بلکه تمام آنهایی که برای تنها یک بار مزه این غذای خوشمزه را در گلپایگان به یاد دارند، بارها خود را برای خوردن کباب گلپایگان به این شهر رسانده‌اند.

شاید بتوان گفت محال است کسی اسم و رسم کباب گلپایگان را نشنیده باشد اما بی شک آنچه که در شهرهایی دیگر با نام " کباب گلپایگان" عرضه می‌شود نخواهد توانست مزه اصیل کباب ایرانی را به مشتریان خود بچشاند.

با فرارسیدن عید نوروز و بهاری سبز، کبابی‌های گلپایگان پذیرای گردشگرانی است که بدون اغراق برای خوردن این غذای گوشتی و لذیذ آن هم در گلپایگان سر و دست می‌شکنند و در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند تا کام خود را با آن چرب کنند.

گزارش از فاطمه عبدلی، خبرنگار ایسنا در گلپایگان


لینک خبردرایسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
mouse code

كد ماوس