اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

اخبارشهرستان گلپایگان در خبرگزاری ایسنا

اخبار درج شده از شهرستان گلپایگان درخبرگزاری ایسنارا همه روزه دراینجا دنبال کنید

کوچ دوباره کوچری /چند هزار سال تاریخ زیر آب می‌رود

فاطمه عبدلی | شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۰۱ ب.ظ

بیش از 20 سال است که موضوع ساخت "سد کوچری" جهت انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم به شکل‌های مختلف در رسانه‌ها مطرح شده، اما با طرح این موضوع متاسفانه اهالی روستای کوچری در دو دهه اخیر از امکانات دولتی محروم شده‌ و سرمایه‌گذاری خاصی در این روستا تاکنون انجام نشده و مردم این روستا پس از هفت سال با بیش از300 مکاتبه هنوز تملک اراضی و خانه‌هایشان به طور کامل انجام نگرفته است.

کوچ دوباره کوچری
چند هزار سال تاریخ زیر آب می‌رود

بیش از 20 سال است که موضوع ساخت "سد کوچری" جهت انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم به شکل‌های مختلف در رسانه‌ها مطرح شده، اما با طرح این موضوع متاسفانه اهالی روستای کوچری در دو دهه اخیر از امکانات دولتی محروم شده‌ و سرمایه‌گذاری خاصی در این روستا تاکنون انجام نشده و مردم این روستا پس از هفت سال با بیش از300 مکاتبه هنوز تملک اراضی و خانه‌هایشان به طور کامل انجام نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گلپایگان، برخی از تاریخ نویسان معتقدند؛ روستای کوچری گلپایگان به دلیل اینکه دارای آب فراوان و زمین‌های مناسبی برای کشاورزی است در سال‌های بسیار دور مورد توجه مردم "ری" قرار گرفته و به این نقطه از گلپایگان کوچ کردند و از آن زمان به بعد این روستا "کوچری" نام گرفت.

اکنون اهالی کوچری با 124 خانوار -طبق سرشماری سال 1385- هم باید به نقطه دیگری کوچ کنند، اما نه به دلیل کمبود آب، بلکه به این دلیل که خانه‌ها و زمین‌های کشاورزیشان در طی احداث سد در این منطقه به زیر آب می‌رود و مردم روستا نه تنها خانه‌هایشان را از دست خواهند داد، بلکه بیکار هم می‌شوند، اما با این حال مردم روستای کوچری حاضر شدند خانه و زمین‌هایشان را به قیمت کارشناسی شده واگذار نمایند، اما زمان زیادی باقی نمانده تا کل روستا به زیر آب برود و هم‌چنان مردم روستا پولی را که مدت‌ها قبل باید می‌گرفتند، هنوز دریافت نکرده‌اند.

بیش از 20 سال است که موضوع ساخت سد کوچری جهت انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم به شکل‌های مختلف مطرح شده و با طرح این موضوع متاسفانه اهالی از دو دهه اخیر تاکنون از امکانات دولتی محروم شده‌اند و سرمایه‌گذاری خاصی در این روستا انجام نشده است.

با شروع رسمی پروژه سد کوچری که یک طرح ملی است اهالی روستا استقبال خوبی از مجریان این طرح داشتند تا جایی که با قربانی کردن گوسفند به استقبال مسؤلان آمدند، اما مشکل از آنجایی شروع شد که  تملک خانه‌ها با وقفه‌های زیادی همراه شد و اکنون بعد از گذشت 7 سال هنوز تملک اراضی کشاورزی و خانه‌های مردم این روستا کامل انجام نشده و حتی در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده شد، ولی پروژه سد سازی با نهایت سرعت شروع شد.

تکلیف مردم کوچری پس از 7 سال مشخص نیست

در همین خصوص یکی از نمایندگان مردم روستای کوچری درباره عمده مشکلات مردم این منطقه به خبرنگار ایسنا گفت: تملک اراضی و خانه‌های مسکونی اهالی و هم‌چنین محل احداث جدید روستای کوچری و زمین‌هایی که قرار است جهت کشاورزی به مردم داده شود از جمله مشکلات مهم مردم این منطقه است.

سیداصغر نصیری با اشاره به تملک اراضی و خانه‌های مسکونی این منطقه اظهار کرد: شورای اسلامی و نمایندگان مردم روستا بیش از 300 مکاتبه با مسؤلان شهرستانی، استانی، کشوری و وزارت نیرو و حتی برخی از مراجع عظام در قم داشته‌اند و در جلسات مختلف مصوباتی نیز تصویب شد، اما باز هم مسؤلان مربوطه با مشکلات اهالی روستا با بی تفاوتی برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: قرار بود یک گروه 12 نفری تملک در گلپایگان مستقر شود، در حالی که اکنون یکی دو نفر هر هفته تنها دو روز در گلپایگان حضور دارند که این امر نشان دهنده این است که اهتمام لازم برای انجام این کار وجود ندارد.

نماینده مردم روستای کوچری اضافه کرد: در شانزدهم آذر ماه سال جاری در طی نامه‌ای خواستار ملاقات با استاندار اصفهان شدیم اما بعد از گذشت بیش از یک هفته جوابی دریافت نکردیم و زمانی که مردم روستا متوجه این موضوع شدند به صورت خود جوش در بیست و پنجم همین ماه با تجمع جلوی درب استانداری می‌خواستند خواسته‌هایشان را به گوش شخص استاندار برسانند که البته ظاهراً در آن روز استاندار در اصفهان نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: مردم این روستا به اهمیت بالا و ملی بودن این پروژه واقف هستند و چیزی جز حق و حقوق خود را نمی‌خواهند و انتظار دارند که نسبت به تملک اراضی که بعد از 7 سال هنوز تکلیفشان مشخص نشده اقدامی صورت گیرد چرا که مردم هنوز از کوچری ذی النفع هستند.

نصیری ادامه داد: براساس قول مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران مقرر گردید تخصیص آب مردم این روستا تا پانزدهم مرداد ماه سال جاری براساس آب دهی قنوات اعلام شود که این موضوع هنوز انجام نشده است .

مردم حقوق حقه خود را می خواهند

به گزارش ایسنا؛ مردم این روستا در آخرین روز آذر ماه سال جاری با تجمع در مقابل وزارت نیرو بار دیگر خواسته‌های خود را به مسؤلان مربوطه یادآوری نمودند و در همین باره نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا در گلپایگان گفت: مقرر شد ظرف یک ماه آینده براساس آب دهی قنوات تخصیص آب مردم این روستا صورت پذیرد و زمین‌ها و خانه‌هایشان نیز سریعاً کارشناسی شود.

سید محمدحسین میر محمدی با بیان اینکه نظر کارشناس به مردم روستا ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در قیمت‌های کارشناسی شده تجدید نظر نخواهد شد، اما اگر در مساحت اختلافی وجود داشته باشد تجدید نظر صورت خواهد گرفت.

وی با تأیید اینکه برخی مصاحبه‌های مسؤلان قم سبب تحریک مردم کوچری است، ادامه داد: مردم زحمتکش کوچری چیزی جز حقوق حقه خود نمی‌خواهند و سرزمین آبا و اجدادیشان را ترک می‌کنند و خانه، زمین و اموال عمومی مانند مسجد، قنات و... را به خاطر همکاری رها می‌کنند و این مساعدت و ایثارگری مردم روستا قابل تقدیر است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در پایان با اشاره به اینکه آثار باستانی و سنگ نگاره‌های چند هزارساله در این روستا وجود دارد که با بی‌توجهی مسؤلان میراث فرهنگی زیر آب خواهند رفت، یادآورشد: با وجود پیگیری‌های مکرری که انجام گرفته، هنوز این سازمان اعتباری برای این کار در نظر نگرفته است .


گزارش از: فاطمه عبدلی خبرنگار ایسنا در گلپایگان

لینک خبردرایسنا

لینک خبردرایسنا

لینک خبردرقدس آنلاین

لینک خبردرپایگاه خبری تحلیلی گلپاخبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
mouse code

كد ماوس